AktualnościAktualności
PoWtŚrCzPtSoNd
01020304
05060708091011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Poznań ZA-angażowany i wyjątkowy

Sobota, 31 marca, 2012

Bezpieczeństwo, ciekawy design i ekologia to obok futbolu, najważniejsze wartości przyświecające organizatorom poznańskiej Strefy Kibica UEFA EURO 2012TM. Mają one wyróżniać poznańską strefę i jednocześnie spowodować, że będzie ona nie tylko miejscem świetnej zabawy i sportowych przeżyć, ale przede wszystkim dowodem na to, że Poznań jest miastem wyjątkowym, pełnym niezwykłych ludzi i miejscem, do którego warto wracać.

Idea jaka przyświecała miastom  - organizatorom poprzednich stref kibica, to zapewnienie rozrywki i sportowych emocji kibicom, którzy nie zdołali kupić biletów na mecze, a chcieli być blisko wydarzenia. Sukces stref spowodował, że UEFA podtrzymała tę ideę i zobligowała Miasta – Gospodarzy EURO 2012 do przygotowania podobnych miejsc dla fanów piłki nożnej. Mając świadomość wartości wizerunkowej dla miasta, organizatorzy szczególnie dbają o to, by ich strefy były jak najlepiej zapamiętane przez gości.

Jak zrobimy to w Poznaniu?

- Strefa Kibica zaraz po stadionie, będzie najczęściej odwiedzanym przez kibiców miejscem. Dokładamy starań, by była wyjątkowa. To, jak będziemy mówić o strefie już teraz, jak będziemy się w niej bawić, zdecyduje o wizerunku Poznania w Europie i na świecie. Mam ogromną nadzieję, że wszyscy pokażemy miasto w taki sposób, w jaki chcielibyśmy, by było ono zapamiętane - mówi Michał Prymas, wiceprezes EURO Poznań 2012.

Design i ekologia

Podkreślenie idei designu związane jest z generalną koncepcją Poznania jako miasta, które szeroko angażuje społeczność w tym obszarze. O zaakcentowaniu roli designu świadczy nie tylko koncepcja architektoniczna strefy, w tym aranżacja strefy VIP na Placu Wolności, ale również szereg wydarzeń wpisujących się w program. Organizatorzy zaplanowali wyjątkowy konkurs dla młodych twórców na zaprojektowanie siedzisk w Strefie Kibica. Mają być niekonwencjonalne i ekologiczne - a co najważniejsze będą stanowiły niezwykłą pamiątkę po EURO – każdy użytkownik będzie mógł zabrać takie siedzisko do domu.

Wspólny mianownik dla  designu i ekologii będą stanowiły m.in. zabezpieczenia zieleni na Placu Wolności, ze szczególnym uwzględnieniem drzew. Ważnym elementem będzie segregacja odpadów. Tam, gdzie będzie to możliwe, wykorzystane zostaną ekologiczne materiały i produkty, na przykład materiały biurowe w Centrum Medialnym. W przypadku wystąpienia opadów deszczu, choć organizatorzy liczą oczywiście na to, że podczas EURO 2012 uda się tego uniknąć, planowane jest jej wykorzystanie do nawadniania trawników i zieleni. Miłośnicy ekologicznej kuchni poprą zapewne ideę promocji slow food - potraw dostępnych w strefie, przygotowanych z ekologicznych produktów o naturalnym składzie. Przybycie tysięcy gości z Europy będzie jednakże okazją, by zaprezentować również potrawy kuchni wielkopolskiej.
- Główną ideą przyświecającą organizatorom Strefy Kibica w Poznaniu jest stworzenie przestrzeni otwartej, przyjaznej i atrakcyjnej dla wszystkich. Takiej, w której każdy znajdzie coś dla siebie: emocje sportowe, ciekawą rozrywkę, ekologiczny design lub intrygujące przejawy współczesnej kultury – mówi Lechosław Olszewski, przedstawiciel operatora, prezes Innovations Communication Group. - Podczas ponad trzech tygodni, każdy dzień w strefie ma być pełen emocji.

Przyszłość

Organizatorzy poznańskiej Strefy Kibica dołożyli starań, aby pozytywne oddziaływanie tego miejsca trwało także po zakończeniu mistrzostw. Z myślą o przyszłości odbywa się planowanie całej Strefy. W tym celu, począwszy od lipca 2011 roku organizowane są comiesięczne spotkania z Radą Osiedla Stare Miasto i mieszkańcami.

- Konsultacje z lokalną społecznością służą wypracowaniu wspólnych rozwiązań, zarówno w zakresie organizacji i funkcjonowania Strefy Kibica, jak i realizowanych inwestycji w przestrzeni Starego Miasta, które służyć będą poznaniakom długie lata. Łączna wartość zaplanowanych projektów przekracza 6 milionów złotych – mówi Katarzyna Parysek, odpowiedzialna za koordynację działań związanych z organizacją Strefa Kibica.

1 kwietnia uruchomiony zostanie punkt konsultacyjny dla mieszkańców okolic Strefy, gdzie poznaniacy będą mogli zapytać o szczegóły związane z Fan Zone. Dostępny będzie także numer telefonu miejskiego w Call Center i informacje na stronie internetowej www.poznan.pl.

Ważne, by po okresie funkcjonowania Strefy, mieszkańcom Poznania obok wspaniałych turniejowych wspomnień, pozostały korzyści w postaci inwestycji miejskich. Wśród zaplanowanych działań inwestycyjnych na Starym Mieście znalazł się m.in. montaż kilkudziesięciu nowych ławek, przebudowa torowiska i przystanku tramwajowego dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych, remont chodników i kamienicy.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo to kluczowy element funkcjonowania Strefy Kibica UEFA EURO 2012TM. Według prognoz opartych na doświadczeniach organizatorów z poprzednich mistrzostw zakłada się, że poznańską Strefę odwiedzi przez okres trwania turnieju około 500 tys. osób. Obszar będzie pod szczególnym nadzorem ochrony i służb odpowiadających za bezpieczeństwo i porządek publiczny. Organizacja Strefy jest oparta nie tylko o wymogi ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, ale także o doświadczenia i rozwiązania organizatorów z Austrii i Niemiec, którzy dziś mogą mówić o sukcesie promocyjnym i organizacyjnym m.in. Wiednia, Salzburga, czy Klagenfurtu.

O bezpieczeństwo w Strefie Kibica dbać będzie 307 pracowników ochrony, a jej okolice będą zabezpieczone przez wzmocnione siły policyjne i 92 pracowników ochrony. Wszystkie osoby wchodzące na teren Fan Zone będą podlegać sprawdzeniu przez służby do tego powołane. Ponadto zainstalowany zostanie system umożliwiający kontrolę liczby osób przebywających w Strefie Kibica. Teren będzie chroniony i monitorowany przez całą dobę, a wszystkie dostawy dla podmiotów funkcjonujących na jego obszarze podlegać będą kontroli pirotechnicznej.

Ważnym aspektem jest zagwarantowanie bawiącym się kibicom i osobom przebywającym w Strefie odpowiedniej opieki medycznej. Zgodnie z planem zabezpieczenia medycznego, przewidziana jest obecność 2 punktów medycznych, 15 - 20 patroli pieszych, minimum 4 karetek specjalistycznych i podstawowych. W obszarze strefy znajduje się „droga życia” przeznaczona tylko dla służb ratowniczych, czyli specjalne pasy ruchu, na które wjazd będą miały tylko pojazdy medyczne, policji i straży pożarnej.

Bądź ZA-angażowany

Organizatorzy wkładają wiele wysiłku w to, aby poznaniacy byli dumni z tego, że rozgrywki EURO 2012 odbywają się w stolicy Wielkopolski. Wiele zależy od wszystkich grup zaangażowanych pośrednio lub bezpośrednio w proces tworzenia poznańskiej Strefy – pracowników, ale także mieszkańców, przedsiębiorców, kibiców oraz gości odwiedzających Poznań. Stąd też duży nacisk położono na promocję idei „Bycia ZA-angażowanym”, która ma przyczynić się do stworzenia dobrego klimatu w ramach realizacji nie tylko Strefy Kibica, ale także całego EURO 2012 w Poznaniu.
- Warto zadbać o to, by atmosfera wokół poznańskiej Strefy Kibica i EURO 2012 sprawiła, że  goście odwiedzający nasze miasto w czasie turnieju, wyjadą pełni najlepszych wrażeń, wielu pozytywnych emocji i zechcą do Poznania powrócić – mówi Michał Prymas.

Dobre wzorce czyli jak zrobiły to Miasta-Gospodarze UEFA EURO 2008TM?

Przy tworzeniu założeń Stefy Kibica starannie przeanalizowano doświadczenia podobnych stref w miastach, które organizowały poprzednie mistrzostwa. EURO 2008 również odbywały się w dwóch krajach, gospodarzami turnieju zostały wspólnie Szwajcaria i Austria. W każdym z tych krajów mecze rozgrywały się w czterech miastach. W Austrii gości turnieju podjęły: Wiedeń, Klagenfurt, Salzburg oraz Innsbruck, a w Szwajcarii gospodarzami byli: Bazylea, Berno, Genewa i Zurych. Staranne przygotowanie się do turnieju zaowocowało realnymi korzyściami, zarówno finansowymi jak i wizerunkowymi Miast-Gospodarzy.

Wiedeńska strefa kibica była zdecydowanie największa. Austriacy przygotowali strefę w centrum miasta, w pobliżu ratusza i parlamentu, co przyczyniło się do ogólnoświatowej reklamy tego miasta. Największą strefą po szwajcarskiej stronie był Fan Zone w Genewie. Zbudowana na centralnym placu Plaine de Plainpalais na 60 tys. gości, oferowała uczestnikom 5 dużych wydarzeń kulturalnych.

Inny pomysł przyświecał organizatorom strefy kibica w Klagenfurcie. Tam fan zone znajdowała się w dwóch lokalizacjach - na terenie targów oraz na placu Neuer Platz przed ratuszem. Zorganizowano też tzw. ulicę kibiców, czyli wydzieloną drogę przygotowaną specjalnie dla miłośników piłki nożnej. Ideą tej koncepcji było skłonienie gości, by zwiedzili miasto i wyszli poza strefę. Interesującym pomysłem organizatorów z Klagenfurt, podobnie, jak będzie w Poznaniu, było przygotowanie Ambasad Kibica, których działalność nastawiona była typowo na potrzeby i życzenia fanów piłki nożnej.



EURO Poznań 2012 sp. z o. o.:
Kompetencje spółki EURO Poznań 2012 dotyczą organizacji przez Poznań mistrzostw UEFA EURO 2012TM. Po zakończeniu powierzonego spółce projektu „Rozbudowa Stadionu Miejskiego w Poznaniu”, kolejne zadanie, które aktualnie realizuje spółka EURO Poznań 2012, to organizacja Strefy Kibica. Zadania spółki w tym obszarze to: koordynacja działań operatora i stała współpraca z UEFA w celu profesjonalnego przygotowania Strefy Kibica do działalności w trakcie UEFA EURO 2012TM.

Michał Prymas fot.

Michał Prymas fot. EURO Poznań 2012

^

© 1994-2021 Prelite Public Relations. Wszystkie prawa zastrzeżone. Google+