AktualnościAktualności
PoWtŚrCzPtSoNd
01020304 050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Franczyza w spódnicy – co warto wiedzieć?

Czwartek, 4 kwietnia, 2013

Pogodzenie obowiązków zawodowych z życiem prywatnym to dla kobiet biznesu nie lada wyzwanie. Poszukując alternatywy dla pracy na etacie, wiele z nich decyduje się na rozpoczęcie własnej działalności i przystąpienie do sieci franczyzowej. Franczyza wydaje im się nie tylko bezpieczniejsza od samodzielnej firmy, ale daje też możliwość, by zdobyć nowe umiejętności organizacyjne i menedżerskie.

Jednym z pierwszych zadań przyszłej bizneswoman, jeszcze przed przystąpieniem do systemu franczyzowego, jest założenie własnej działalności gospodarczej. Istotny jest wybór jej profilu, który powinien być dopasowany zarówno do potrzeb lokalnego rynku, jak również własnych możliwości finansowych i organizacyjnych. Przeanalizowanie wszystkich okoliczności pozwoli znaleźć jej taką branżę, w której będzie czuła się najlepiej.

Wykorzystać możliwości

Otwartość, a więc jedną z cech, które łatwo znaleźć u kobiet, można z powodzeniem wykorzystać w biznesie franczyzowym. Opcji wyboru jest wiele. Możliwość bezpośredniego kontaktu z ludźmi daje np. prowadzenie kwiaciarni, sklepu odzieżowego czy salonu prasowego. Innym ciekawym rozwiązaniem jest otwarcie szkoły tańca, studia fitness czy salonu kosmetycznego. Wykorzystując swoje doświadczenie w gastronomii, można z kolei zastanowić się nad założeniem kawiarni czy restauracji. Warto dokładnie rozpoznać swoje predyspozycje i wykorzystać je we własnej działalności.

- Jeżeli dany pomysł na biznes wydaje nam się ciekawy, powinnyśmy pomyśleć o jego realizacji – mówi Wioletta Pasturczak, która od kilku lat prowadzi EURO-SALON Prasowy w Murowanej Goślinie w Wielkopolsce, a wcześniej pracowała w podobnym punkcie sprzedaży. Po jakimś czasie zatrudnienia  na etacie zdecydowała się wykorzystać zdobyte doświadczenie i otworzyć własny salon prasowy. - W tym biznesie liczy się otwartość. Lubię kontakt z ludźmi, dlatego też jestem zadowolona ze swojej decyzji.

Postawić pierwsze kroki w biznesie

Początek działalności może stanowić spore wyzwanie dla osób, które nie miały wcześniej własnego biznesu. Właścicielkom nowych przedsiębiorstw często brakuje wystarczającej wiedzy odnośnie rejestracji firmy i jej prowadzenia. Kobiety często mają też zdolności menedżerskie i są kreatywne, ale brakuje im odwagi do podjęcia ryzyka biznesowego. Rozwiązaniem może być w tym właśnie wypadku franczyza, dająca możliwość połączenia doświadczenia i know-how franczyzodawcy z własnymi pomysłami na biznes. Oczywiście, jak każda forma aktywności na rynku, wiąże się ona z podjęciem ryzyka, jednak jest ono znacznie mniejsze, niż w przypadku samodzielnego biznesu. Decydując się na takie rozwiązanie warto skorzystać np. z  propozycji w zakresie miejsca działalności, co pozwoli zminimalizować ryzyko nietrafionej lokalizacji.

- Otwierając własny punkt sprzedaży potrzebowałam czasu, aby wdrożyć się we wszystkie kwestie odnośnie prowadzenia firmy, takie jak np. organizacja i terminy płatności – przyznaje Wioletta Pasturczak. - Z czasem przekonałam się jednak, że nie ma w tym wielkiej filozofii. W pierwszych krokach w biznesie nie bez znaczenia był też fakt, że otrzymałam możliwość objęcia lokalizacji, która była mi dobrze znana.

Dostosować się do sytuacji

Wystartowanie z własną działalnością to dopiero początek drogi do sukcesu. Warto bowiem na bieżąco monitorować sytuację na rynku i reagować na zmieniające się gusta klientów, wprowadzając do oferty nowe produkty czy usługi. Wiele kobiet jest dobrymi obserwatorkami, co przyda im się w biznesie. Przykładowo, asortyment salonu prasowego nie opiera się wyłącznie na gazetach i czasopismach. Pożądane jest uzupełnienie oferty chociażby o zabawki lub artykuły papiernicze. Lokalizacja w pobliżu szkół i urzędów może wpłynąć na decyzję o sprzedaży przekąsek czy kawy na wynos. Wszystko zależy od potrzeb zgłaszanych przez klientów, ich możliwości finansowych oraz obecności konkurencji, co jest szczególnie ważne przy ustalaniu cen artykułów pozaprasowych, dających największą marżę. Warto zadbać również o stałych klientów, oferując im rabaty, dodatkowe usługi (np. prenumerata teczkowa) czy drobne upominki.

Wiedza o rynku i zdolność do przystosowania się do zmian to nie wszystko. We franczyzie nie bez znaczenia jest także umiejętność połączenia funkcji właścicielki przedsiębiorstwa i jej pracownika, a także obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym.

- Dobra organizacja czasu jest ważna, jeśli chce się znaleźć równowagę pomiędzy pracą a domem. Prowadząc własny biznes, można zorganizować sobie czas, dzieląc się obowiązkami ze współpracownikiem czy rodziną – mówi Wioletta Pasturczak z EURO-SALONU Prasowego i dodaje, że franczyza to w gruncie rzeczy własny biznes. Dla wielu przedsiębiorczych kobiet może być to więc ciekawy pomysł na zaistnienie na rynku.


Informacje dodatkowe:
EUROKIOSK Sp. z o.o. zarządza siecią, franczyzową, która obecna jest na rynku od 1997 r. Firma rozpoczynała działalność w Poznaniu, jednak dzięki konsekwentnie prowadzonej ekspansji zarządza obecnie ponad 150 punktami sprzedaży detalicznej na terenie zachodniej Polski. Wiodącą marką sieci jest EURO-SALON Prasowy, w port folio znajdują się także Eurokioski, kawiarnie Eurocafe oraz punkty gastronomiczne EURO-SNACK. Więcej informacji na stronie www.eurokiosk.pl.

^

© 1994-2024 Prelite Public Relations. Wszystkie prawa zastrzeżone. Google+