Ograniczenia SEO i PPC nie takie straszne…
Wtorek, 23 sierpnia, 2011
![](http://prelite.pl/pix/2014-04-14_12-01-58-648415_x90.jpg)
Powszechnie ogół działań promocyjnych w wyszukiwarkach określa się mianem SEM, czyli Search Engine Marketing. Zalicza się do nich SEO (Search Engine Optimization) oraz PPC (Pay Per Click). Pierwszy z nich wiąże się z odpowiednią optymalizacją strony internetowej oraz jej pozycjonowaniem dla określonych słów kluczowych. Z kolei PPC opiera się na płatnej formie reklamy w wyszukiwarkach, najczęściej w formie linków sponsorowanych. Obie techniki mogą się uzupełniać, co odpowiednio wpływa na efektywność prowadzonych kampanii w sieci. Pomimo oczywistych korzyści ze stosowania tych form promocji, mają one jednak pewne ograniczenia. Jakie?
Pokonać literówki
Nie od dziś wiadomo, że Internauci popełniają sporo literówek we wpisywanych w wyszukiwarkach frazach, co jest jednym z najczęstszych ograniczeń wpływających na efektywność SEO. Jak pokazują statystyki Google, przykładowo imię i nazwisko piosenkarki Britney Spears zostało wpisane na prawie 600 różnych sposobów (http://www.google.com/jobs/britney.html). Czy prawidłowo zbudowane strony powinny zatem uwzględniać wszystkie te możliwości? - Pozycjonowanie dla słów z literówkami bywa utrudnione ze względu na konieczność optymalizacji stron WWW. Dodatkowo jest ono nieopłacalne z powodu wysokiego kosztu pozycjonowania w stosunku do osiągniętego ruchu. Rozwiązanie może stanowić jednak link sponsorowany, który pojawia się dla niemal nieograniczonej liczby słów kluczowych – wyjaśnia Sebastian Kopeć, specjalista ds. pozycjonowania firmy Procreate.
Wygrać z konkurencją
Wydawać by się więc mogło, że PPC jest kluczem do przeprowadzenia skutecznej kampanii w sieci, jednak konkurencja w tym obszarze stale wzrasta. Stanowi to spore ograniczenie dla płatnych form promocji, ponieważ duża liczba reklam w sieci (podobnie jak w przypadku telewizji) może zwyczajnie zniechęcić użytkowników do kliknięcia na link sponsorowany. Istotną rolę odgrywa więc znalezienie się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. W tym wypadku nie bez znaczenia jest wspomniane wcześniej SEO, wiążące się z optymalizacją strony WWW. Powinna ona być przyjazna zarówno wyszukiwarkom, jak i użytkownikom.
Z punktu widzenia wyszukiwarek najważniejszą rzeczą jest treść adekwatna do oferty firmy. Z kolei z perspektywy Internautów, istotny wydaje się wygląd i użyteczność serwisu WWW. - Strona wykonana w technologii Flash wydaje się bardziej atrakcyjna, jednak w przypadku błędów (np. tekstu osadzonego we Flashu jako grafika czy też złego linkowania podstron serwisu), może pojawić się problem z analizowaniem jej przez wyszukiwarkę – sygnalizuje Sebastian Kopeć.
Wzrost konkurencji w obszarze płatnych form reklamy wpływa również na ciągłą licytację słów kluczowych. Taka rywalizacja bywa niekorzystna dla firm, gdyż zmusza je do coraz większych wydatków na cele związane z promocją w sieci. Warto skorzystać więc z kilku narzędzi Google, które pozwalają przeanalizować przewidywany koszt kampanii PPC oraz pomagają w doborze słów kluczowych. Dostępne są one w programie Google AdWords jako „Narzędzie propozycji słów kluczowych” oraz „Prognoza odwiedzin”.
Wykorzystać efekt synergii
Znajomość kilku powyższych wskazówek i wykorzystanie ich w praktyce, niewątpliwie wpływa na zwiększenie skuteczności kampanii internetowych. Świadomość ograniczeń SEO i PPC pozwala zatem na wybór właściwej techniki będącej gwarancją długotrwałego sukcesu. - Reklama PPC jest odpowiednia dla nowych firm, które zaczynają swoją przygodę z promocją w sieci. Dzięki niej strona może być promowana już w ciągu kilku minut. Z kolei SEO wymaga zdecydowanie większych nakładów czasu. Należy więc wspomagać się PPC aż do momentu, w którym uzyska się satysfakcjonujące efekty pozycjonowania. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak połączenie obu wspomnianych działań. Synergia SEO i PPC pozwala bowiem na osiągnięcie o wiele lepszych rezultatów niż w przypadku promocji poprzez jeden z tych kanałów – podsumowuje Sebastian Kopeć.
Informacje dodatkowe:
Procreate Sp. z o.o. jest poznańską agencją interaktywną specjalizującą się w profesjonalnym tworzeniu serwisów www, a także szeroko pojętym marketingiem internetowym, w tym pozycjonowaniem stron internetowych oraz powadzeniem kampanii linków sponsorowanych Google AdWords.
Procreate Sp. z o.o. jest poznańską agencją interaktywną specjalizującą się w profesjonalnym tworzeniu serwisów www, a także szeroko pojętym marketingiem internetowym, w tym pozycjonowaniem stron internetowych oraz powadzeniem kampanii linków sponsorowanych Google AdWords.