AktualnościAktualności
PoWtŚrCzPtSoNd
0102
03040506070809
1011121314 1516
17181920212223
24252627282930
31

Pomagając innym – pomagasz sobie

Iwona Czajka - inicjatorka akcji

Piątek, 14 grudnia, 2012

Zbliżające się święta Bożego Narodzenia sprzyjają inicjatywom, których celem jest pomoc potrzebującym. Dlaczego decydujemy się wesprzeć drugiego człowieka, którego często nie znamy, choć zdarza się, że sami mamy niewiele?

Naukowcy zajmujący się wpływem altruizmu na szczęście zgodnie twierdzą, że im więcej działamy bezinteresownie, tym sami stajemy się bardziej szczęśliwi. W swojej książce „The How of Happiness” (pol. „Wybierz szczęście”) dr Sonja Lubomirsky udowadnia, że istnieje pozytywny związek między ilością czasu spędzonego na działaniach charytatywnych, a poziomem szczęścia badanych osób.

Iwona Czajka z Poznania od 10 lat koordynuje akcję „Gwiazdor”. Na początku wspierało ją zaledwie kilku znajomych, dziś udaje jej się zgromadzić ponad 1000 prezentów dla dzieci z ponad 50 ośrodków. – Na pomysł akcji wpadłam po urodzeniu córki Kasi. Kiedy zbliżały się święta, pomyślałam, jaka to wielka radość, że moje dziecko urodziło się w szczęśliwej rodzinie. Wtedy uświadomiłam sobie, że jest wiele dzieci, o których trzeba pomyśleć, i że wystarczy mały gest z mojej strony, aby im pomóc – opowiada Iwona Czajka z Centrum Rozwoju Szkół Wyższych TEB Akademia.

Z czasem w akcję zaangażowali się pracownicy z firm i instytucji, m.in. z Bridgestone Poznań i EBS, BNP Paribas, Carlsberga, Volkswagen Poznań, Domu Wydawniczego Kruszona, NFZ Poznań czy Wyższej Szkoły Bankowej. Każdego roku przed świętami Bożego Narodzenia ich pracownicy odwiedzają świetlice środowiskowe i socjoterapeutyczne, które zajmują się pomocą dzieciom z dysfunkcyjnych lub ubogich rodzin. Wolontariusze wcielają się w rolę Gwiazdorów i rozdają podopiecznym przygotowane przez siebie świąteczne prezenty.

– Akcja sprawia nam dużo radości, choć opiera się na bardzo prostym mechanizmie: dzieci ze świetlic piszą listy do św. Mikołaja z prośbą o prezenty, a my znajdujemy w firmie Gwiazdorów, którzy spełnią ich marzenia – mówi Patrycja Ślosarczyk, koordynatorka akcji w Bridgestone Poznań. - Najszczerszy uśmiech wywołuje u Gwiazdorów moment, gdy dostają do rąk prawdziwe, kolorowe listy. Z kolei wizyta w świetlicy, oglądanie jasełek przygotowanych przez dzieci, wspólne kolędowanie oraz wręczanie wyczekiwanych prezentów, to czas ogromnych wzruszeń i radości. Ważne jest też, że dzieci pamiętają o życzeniach i podziękowaniach dla Gwiazdora – dodaje.

Z roku na rok działanie Gwiazdorów jest organizowane z coraz większym rozmachem. W ubiegłym roku przygotowanych zostało 1200 prezentów dla dzieci z ponad 50 ośrodków. Tej zimy upominków na pewno będzie więcej. Sukcesywnie zwiększa się także liczba osób zaangażowanych w przedsięwzięcie. Pierwsza edycja akcji „Gwiazdor” w 2003 roku objęła tylko jedną firmę, w zeszłym roku było ich już dziewiętnaście. Inicjatywa od dawna przestała też mieć charakter lokalny, gdyż dołączyli do niej pracownicy z całej Polski. Od początku akcji, jak szacuje Iwona Czajka, Gwiazdorzy obdarowali ponad 4 500 dzieci z całego kraju.

Dlaczego pomagamy? Naukowcy twierdzą, że działając bezinteresownie, przede wszystkim pomagamy sobie przez to, że czujemy się potrzebni. Życie nabiera dzięki temu znaczenia i stanowi dla nas większą wartość. Największą radość czujemy wtedy, gdy obdarowani przez nas ludzie okażą nam wdzięczność. Liczy się również sam fakt pomagania, a nie to, ile możemy ofiarować drugiemu człowiekowi.
Idą święta Bożego Narodzenia i na pewno większość z nas, jeśli jeszcze tego nie zrobiła, przypomni sobie o słuszności tego twierdzenia. Wszak warto wykorzystywać każdą możliwą chwilę do pomagania i stawania się szczęśliwym.

***********

 

Grupa Bridgestone
Bridgestone to czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych. Japoński koncern założony w 1931 roku przez Shojiro Ishibashi, posiada obecnie ponad 50 fabryk ogumienia na całym świecie, zatrudnia powyżej 138 000 pracowników, a jego łączna sprzedaż w roku 2010 wyniosła około 28,2 mld USD.
Europejski oddział Bridgestone zatrudnia ponad 13 000 pracowników i prowadzi pełen zakres operacji obejmujących produkcję, rozwój, testy, sprzedaż oraz posiada własną sieć detaliczną „First Stop”.
Japońska grupa jest w Polsce właścicielem firm produkcyjnych: Bridgestone Poznań, Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku, Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie w Wielkopolsce oraz fabryki opon do samochodów ciężarowych i autobusów w Stargardzie Szczecińskim.
W roku 2008 Bridgestone został uznany najlepszym inwestorem w Polsce.

^

© 1994-2024 Prelite Public Relations. Wszystkie prawa zastrzeżone. Google+