Numer 7
W NUMERZE
W branży
Złapani w sieć
Mają obroty rzędu kilkudziesięciu milionów dolarów, cieszą się globalną estymą i sukcesem na miarę większości międzynarodowych firm produkcyjnych. Pracowały na swój wizerunek przez dekady lub powstały w wyniku przejęć i fuzji. Pajęczyna zagranicznych sieci agencji PR konsekwentnie oplata polski rynek.
Grupa trzymająca Spinacze
Na wyrost byłoby stwierdzenie, że polskie środowisko PR dzieli się na tych, którzy są za i na tych, którzy są przeciw "Złotym Spinaczom". Czasem jednak w dobrym tonie jest podyskutować w towarzystwie o zasadach przyznawania statuetek.
Analiza
Ubrani w reputację - czyli jak stworzyć i wypromować markę odzieży
Do 1989 roku nieliczne wówczas w Polsce marki odzieżowe zdobywały sławę, o jakiej dziś specjaliści od brandingu mogą tylko marzyć. Cóż z tego, że popularność sięgała szczytów niedostępnych dla dzisiejszych brandów odzieżowych, jeśli była to popularność podszyta negatywnymi skojarzeniami. O polskim przemyśle odzieżowym mówiono gorzej niż dziś o dalekowschodnim towarze bazarowym.
Wizerunek
Jest nieźle. Będzie nieźlej!
Przepełnione nienawiścią, pseudoironiczne bełkoty przysporzyły rodzimym politykom więcej kłopotów niż pożytku. Oczywiście należy dodać, że czasem lekceważenie elektoratu wynika z nieskrywanego przez polityków przekonania o własnej wyjątkowości.
Podatkowa filantropia
Polacy, mimo że wiedzą o możliwości wspomożenia organizacji dobroczynnych częścią swojego podatku, wciąż nie decydują się na ten krok. W ubiegłym roku z takiej opcji skorzystało zaledwie 4 proc. podatników.
Prawa dżungli w XXI wieku
Niezadowolona z tytułu notki firma zerwała współpracę z gazetą i zabroniła publikacji jakichkolwiek informacji na swój temat. Abstrahując od możliwości egzekwowania tego rodzaju zakazu, przykład ten pokazuje, że w polskich mediach i PR istnieją obszary, gdzie króluje prawo dżungli.
Jak odebrać nagrodę i nie wejść w szkodę?
Dlaczego prezesi tak lekceważąco podchodzą do swoich wystąpień publicznych? Dlaczego łatwiej namówić ich na trening medialny, skoro kontakt z dziennikarzem to wydarzenie sporadyczne, a wystąpienia to biznesowa "codzienność"?
Kuchnia PR
PR - siła w rękach rządów
W najbliższym czasie nieodzownym standardem politycznym staną się z pewnością działania o charakterze promocyjnym, często wspierane użyciem agresywnych metod z pogranicza public relations i swoiście rozumianej propagandy.
Beton kontra idiota
Postępy w profesjonalizacji działań PR w urzędach nie wyeliminowały do końca przypadków lekceważącego traktowania dziennikarzy. To wywołuje zrozumiałe oburzenie i niechęć do współpracy.
Mądry, odpowiedzialny biznes
W firmach działających w Polsce działy lub zewnętrzni konsultanci public relations często rozwijają koncepcję CSR. To oni zauważają, że działania prospołeczne są dla firmy opłacalne wizerunkowo, a co za tym idzie - finansowo.
Bo do tanga trzeba dwojga...
Relacje organizacji pozarządowych z małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP) nie przedstawiają się najgorzej, jednak na tym polu jest jeszcze dużo do zrobienia. Wysiłek muszą podjąć zarówno NGOs, jak i przedsiębiorcy.
Lobbing
Z unijnych korytarzy - Korupcyjny ferment
Kryzys komunikacji UE
Pomimo tego, że UE cieszy się poparciem większości Europejczyków, jedną z jej największych słabości jest właśnie nieumiejętność sprzedania swojego wizerunku własnym obywatelom. W sytuacji rosnącego zaangażowania UE w świecie coraz bardziej widoczna staje się niemożność przedstawienia jej wspólnego wizerunku i interesów wobec społeczności międzynarodowej.
PR Świat
Rutyna i codzienność zamiast szaleństwa - rosyjska prowincja o (r)ewolucji w PR - "Sovetnik"
Obecnie epoka potęgi i olbrzymich wpływów PR, gdy faktycznie zastępował on demokratyczne instytucje i mechanizmy zarządzania, nie wyłączając biznesu, należy już do przeszłości.
Prasa Zagraniczna
Cudowna broń czy narzędzie diabła? - "Pressesprecher"
Zła sytuacja finansowa jednostek budżetowych skłoniła dyrektorów szkół do nawiązania współpracy z firmami komercyjnymi. Mając błogosławieństwo władz, stwarzają przedsiębiorstwom coraz większe możliwości marketingowe.
PR audio
Radiowy orzech do zgryzienia
Radio, ze względu na swój charakter i dotarcie, stanowi bardzo łakomy kąsek w public relations.
PR online
Podzielona Europa, czyli za, a nawet przeciw blogom
Pierwsze europejskie badanie EuroBlog 2006 pokazuje wyraźny podział na zwolenników i przeciwników pamiętników wirtualnych na Starym Kontynencie.
PR Nauka
Internet a "public relations procesowe"
Internet stanowi nowe narzędzie służące do podawania do publicznej wiadomości informacji na temat procesów sądowych. Analiza treści osobistych stron internetowych trzech znanych osobistości uczestniczących w procesach: Marty Stewart, Richarda Scrushy oraz Michaela Jacksona.
Stałe rubryki
Wydarzenia z Polski
Wydarzenia ze świata
Notes PR - "Trybuna", "Nowy Dzień"
Barometr PR
Recenzja
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o PR. Odpowiedzi na 500 najważniejszych pytań, Anthony Davis, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2005
Transformacyjne public relations. Introducing Market Economy Institutions and Instruments: The Role of Public Relations in Transition Economies, red. R. Ławniczak, Piar.pl, Poznań 2005
Ludzie
Stała Rubryka